Rabu, 20 Januari 2010

[ 26 ] Dua Tuah ... Malam Bertuah

1 Muharam 1431 yang lalu.
Bawa Tok Ayah, Ahmad Fathi dan Ainul Fatihah ke tepi Sungai Kelantan
Gambar yang diambil pada 1986
"Ratu hatiku" bonda, tersayang telah pergi buat selamanya...tinggal lagi ayahanda.
Ayahanda berjubah....persediaan untuk ke Mekah pada tahun tersebut.

Malam ini, malam Khamis seperti biasa, kuliah maghrib mingguan di Masjid Ar-Rahim, Kampung Sokor, Kok Lanas. Fokus perbincaan malam ini kepada teruknya akhlak dan watak-watak manusia yang dikuasai nafsu. NauzubilLahi minzalik.

Surah Yusuf padat dengan cerita yang banyak memberi pengajaran. Anak-anak Nabi Yaakub menyifatkan Nabi Yaakub tidak adil, lebih menyayangi Nabi Yusuf dan Buniyamin. Kerana hati dengki menyebabkan mereka kata ayahanda mereka tidak betul, "sesat yang nyata".

Bermula tuah pertama malam ini, ahli jamaah Masjid Ar-Rahim buat muqaddimah infak dengan membeli lot untuk bina Masjid Uthmani. Terima kasihlah dan hanya Allah yang Maha Membalas. Terus masukkan kedalam RHB Bank Ketereh.

Dalam perjalanan pulang, singgah di Mamak Spicy Kok Lanas. Dapat tuah yang kedua. Melalui Facebook dapat hantar "takziah" kepada Saudara Wan Nasru. Mula tertarik kerana profilenya berasal dari Melor.

Pekan Melor, 3 kilo dari kampung saya. Lalu selidik dan dapat tahu Wan Nasru adalah anak Ayah Mad Manager Pasir Pekan. Semua keluarganya saya kenal, terutama yang di Air Lanas.

Saya dapat merasakan apa yang dirasainya. Ibu saya juga telah tiada. Pergi buat selamanya pada November 2007 lalu. Diatas tanah pemberian ibu inilah saya bina Masjid Uthmani Kampung Kolam. Harapnya Allah menerima sumbangan ibu ini sebagai bekal pertemuannya dengan Allah. Amin

Dengan Wan Nasru ini saya pernah tengok namanya ketika Ustaz Nik Abduh buka blognya suatu masa bermalam bersama Ustaz Nik Abduh di ibu negara tahun lepas. Kononnya [ malam ini ada tuahnya ] pengenalan hari itu adalah muqaddimah kepada perhubungan yang selanjutnya. InsyaAllah.

Harap saudara Wan Nasru bersabar dengan pemergian orang yang di cintai. Saya panggilnya "Wan" Kita panjangkan hubungan ini.

Kita amalkan apa pesanan dan ajaran ibunda kita untuk selamat dunia akhirat kita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan