Jumaat, 5 Mac 2010

[ 37 ] Pondok Mabruur [ i ]

Binaan tapak yang tepat akan menentukan masa depan 'pondok mabruur'

Bagi menyempurnakan pembangunan di sekitar Masjid Uthmani, hari ini Sabtu, 6 Mac, 2010 memulakan pembinaan 'pondok mabruur'.

Rancangan 'pondok mabruur' ini ialah untuk urusan kebajikan sebagaimana namanya 'mabruur', 'berkebajikan' , 'pondok berkebajikan'.
Secocok dengan tema induk pembangunan iaitu "Bersatu Berjhad Berkebajikan". Saya menyeru agar muslimin dan muslimat bersatu untuk berkebajikan. Berjihad menegakkan kebajikan.

Plan pondok ini lengkap dengan satu bilik pejabat kecil, ruang kecil untuk tetamu, bilik kecil untuk barang-barang urusan pembinaan masjid, sebuah bilik untuk pekerja solat dan rehat, kawasan dapur untuk buat 'chai' [ tea ], tiga bilik untuk tandas, bilik mandi dan ruangan ambil air wudhu.

Harapnya berjalan lancar tanpa sebarang gangguan yang menghalang kerja-kerja kebajikan ini kerana ujian yang dizahirkan melalui mulut-mulut manusia dan apa saja pasti berlaku kerana itu semua adalah sunnah Allah bagi memantapkan manusia yang beriman.
Kerana tiada pagar maka pokok ini terpaksa di kelilingi kerawat berjaring untuk mengelakkannya jadi makanan kambing terbiar
Sempena permulaan pembinaan hari ini, saya tanam 'pokok mabruur' iaitu 'pokok katak puru' yang ramai mengatakan ia adalah pokok herba yang boleh mengubati dibetes. Yang ternyata buahnya sedap dengan masam manis dan sedikit 'kekelatan'

Hari ini kerja pembangunan 4 tiang seluas 16 x 19 ini di bina oleh "Syed Mad Jaar".

Moga-moga Allah permudahkan urusan kita bersama, insyaAllah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan