Jumaat, 16 April 2010

Teruskan Kuliah Jumaat Masjid Taqwa [ 40 ]

Bekas YB Ustaz Li sedang menyampaikan kuliah sempena Hijrah Rasul
Dua orang tua yang setia dengan kuliah Jumaat



Sebelah kiri, Pak Su Haji Yunus... istiqamah

Secara jujur, pegangan kita orang beriman, "kita merancang Allah Yang Menentukan". Kuliah Jumaat yang dirancangkan tidak dapat di adakan.
Semalam jam sekitar 10 malam saya di kunjungi tetamu yang saya hormati, Cikgu Haji Wan Yusuf, Pengerusi Madrasah Tahfiz Nahdah Islahiah. Beliau memaklum dan menasihati, "pada pandangan saya" katanya, kuliah Jumaat esok patut di batalkan kerana beliau mendapat maklumat kemungkinan sesuatu yang tidak diingini akan berlaku jika kuliah diteruskan.

Yang menarik perhatian saya, pandangan dan soalan Cikgu Haji kepada pihak tertentu, "kenapa baru nak adakan kuliah setelah orang nak buat kuliah ?"

Saya pun tertanya-tanya, kenapa begitu ?. Peranan saya hanya sedikit, iaitu "ingin menolong" mereka yang mahukan kuliah Jumaat diadakan. Mereka itu adalah orang-orang tua. Saya hanya jadi penghubung dengan pihak tenaga pengajar.

Kalau mereka nak buat kuliah Jumaat, saya setuju kerana yang pentingnya "buat kuliah jamaat"..."adakan kuliah Jumaat". Tak kira siapa yang mengurus, siapa yang jadi ketua. Saya tidak ada perancangan nak jadi ketua. Saya hanya ingin "buat kerja Islam".

Semuanya ini adalah ujian. Ujian kepada saya dan kepada pihak yang mengurus kuliah Jumaat sekarang. Harapnya istiqamah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan