Sabtu, 24 April 2010

Tahniah ! .... Teruskan, jangan henti...InsyaAllah

Kuliah Jumaat di Masjid Taqwa, Mak Mayong di teruskan semula. Kini telah dua kali kuliah diadakan iaitu pada 16 dan 23 April yang lalu. Inilah yang sepatutnya.

Saya risau ketika kuliah terhenti selama empat minggu [ 19, 26 March dan 2 serta 9 April lalu ]. Saya meletak jawatan pada 13 Mac. Secara adil saya mengatakan bahawa "orang lain pun boleh buat kerja", lalu saya meletak jawatan.

Zalim saya kalau saya berpendirian "tak ada orang lain yang noleh buat kerja" lagi pun ini kerja Islam. Ramai orang yang nak buat kerja. Ini hujjah saya meletak jawatan. Lagi pun sudah lama saya menjadi "pengantara" antara Masjid Taqwa dan tenaga pengajar untuk menjayakan kuliah ini.

Pengalaman empat minggu, selain saya mendapat tekanan dari pihak orang tua yang cintakan kuliah Jumaat ini saya juga menerima soalan dari pelbagai pihak yang soalannya hampir sama, "kenapa mereka tidak panggil tenaga pengajar ? ". Berserta dengan cadangan semacam tekanan terhadap saya, "anta kena panggil, ini kerja anta, jangan kisah dengan mereka yang tak mahu diadakan kuliah".

Ini diantara sebab saya campur tangan sikit. "Kalau anta panggil mereka juga panggil ustaz". Peduli apa orang kata. Yang kita mahukan ialah "mereka panggil orang mengajar". Terhentinya, "matinya" kuliah adala fitnah kepada perjuangan. NauzubilLahi min zalik

Bagaimana anda jika menerima kata-kata demikian dalam keadaan anda mahu buat "kerja Islam" dan rungsing serta risau kuliah "mati". Ada juga pandangan yang menarik, "anta panggil tenaga pengajar, mereka akan panggil, biar tentu mereka panggil, itu yang terbaik dari "mati" kuliah Jumaat itu". Terngiang-ngiang kata-kata ini. !.

Benar, bagi saya yang penting kuliah Jumaat "tak mati". Siapa jadi pengurus tak kisah. Saya bukannya nak cipta nama sebagai "pengurus". Saya bersyukur kuliah Jumaat "hidup"

Saya nyatakan kepada ayahanda Cikgu Haji Wan Yusuf bahawa, "sebenarnya Kolam Atas Pasir telah buat keputusan untuk buat kuliah Jumaat di Masjid Perpaduan Ummah". Itu keputusan, cuma tertangguh kerana orang tua Mak Mayong 'meminta' diadakan kuliah di Masjid Taqwa dulu. Lagi pun saya mengambil kira musim Hulu Selangor.

Selesai Hulu Selangor, insyAllah "kita buat kuliah Jumaat di Masjid Perpaduan Ummah".

Tiada ulasan:

Catat Ulasan