Rabu, 23 Disember 2009

[18] Masjid Taqwa Berwajah Baru Sempena 1431 H

Ketinggian menara 30 kaki .... susah juga menaikannya... didalam menara tu ada seorang lagi pekerja .... Berapa semua pekerja anak buah Haji Will Selising.









Harga RM 3200
Haji Will Selising buat dengan harga paling murah ... Allah Yang Maha Membalas

Sila baca...apa dalam freme tu ? Selain dari Masjid Taqwa, kalimah itu juga dapat di lihat di Masjid Muhammadiah, Pondok Tok Ayah Pandang Kolam dan Masjid Tok Guru Haji Daud Bukit Abal. Inilah "tahlil jamak" yang menjadi salah satu amalan tarikat Ahmadiah.

Masjid Taqwa diasas oleh Tuan Guru Haji Muhammad (Tok Guru Haji Awang Padang Kolam) adalah pengikut tarikat Ahmadiah
Ahmad Fathi Rabbani Bin Fikri
Ketika peringkat pembinaan kerangka.

"Haji Yaakub Abdul Rahman "orang tua kanan" di Masjid Taqwa berdiri ketika melawat tempat pembinaan "buah guntung" di Selising.
"Abe aji nak tengok cepat siap, boleh tengok segar dah"....ore tua !


Dengan terbinanya menara, Masjid Taqwa berwajah baru. Nampak hebat dan menggambarkan kebaikan yang ada. Bersatunya masyarakat Kampung Mak Mayong Kolam. Menara yang tinggi 30 kaki itu memakan belanja menyiapkannya sebanyak RM 26 ribu.

Cantik ! Berkubah kecil dengan lilitan tapak bawah seluas 44 inci, warna hijau tanpa pertikaian dengan kos sebanyak RM 3200 dinaikkan secara manual tengahari tadi.

Haji Will "pakar binaan buah guntung" dari Selising dan pasukannya cekap dan berani menaikkan "buah guntung" hijau itu. Sepatutnya sewa crene tapi untuk menjimatkan kos sewa crene RN 550 sehari maka bermuafakat menggunakan tenaga menaikkannya.


Yang di bawah tolak naik, yang diatas tarik dengan tali. Cabaran menaikkan "buah guntung'" ialah angin yang bertiup cukup membimbangkan. Hujan terintik-rintik sekali sekala menyejukkan suasana. Kepada semua yang terlibat dengan sokongan kewangan dan tenaga, kata-kata dengan bahasa yang manis dan senyum tanda setuju tak berbelah bagi, hanya Allah Yang Maha Membalasnya.

Kepada "orang-orang tua kanan" Masjid Taqwa, keikhlasan dan pengorbanan anda sekelian yakinlah ini semua adalah bekal untuk diakhirat nanti. Orang tua yang berhati bersih sukakan pembangunan sebegini.

Mereka yang bernama Wak Haji Kob, Pak Nik Haji Ilyas, Pak Su Haji Yunus, Pak Teh Haji Ya, Pak Ngah Haji Kob adalah orang-orang tua yang banyak mengorbankan wang dan masa. Semua nya tidak sia-sia.

Mereka itu semua adalah anak beranak kepada pengasas Masjid Taqwa, Tok Ayah Padang. Inilah pentingnya pelapis dan penyambung pembangunan kerja Tok Guru. Walaupun tidak 'tua guru' seperti Tok Ayah tapi mereka ini dapat menjadi "Tok guru pembangunan" untuk 'down line' mereka.


Suatu kebangaan, kerana belanja kos pembinaan RM 26 ribu itu tidak menerima sedikit pun sumbangan dari pihak kerajaan. Kami semua berniat untuk menolong kerajaan dengan cara tidak meminta bantuan projek dari pihak atasan.

Lepas ini nak buat apa pula ? Banyak lagi yang boleh di buat asalkan sanggup dan pandai cari dana. Nampak mudah...kata-kata mudah. "Pitih kita pakat cari". Carilah, kita pakat buat ....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan