Ahad, 13 Disember 2009

[15] Untuk Kini dan Masa Depan Islam


"Sabarlah dik !...itu sebahagian perjuangan hidup kita orang beriman !". Esok lusa, insyaAllah boleh berlari laaaa. Tak percaya ?....Tengoklaaaa. Kita jumpa...Nangis hok sore tu [ tengah ] 7 tahun. [ Maaf ambil gambar ini tanpa izin....kebetulan ! ]

"Untuk Kini dan Masa Depan Islam" diri mereka dan ummah. Halus dan seninya ajaran Islam, sejak kecil telah ada "Tarbiah Islamiah - Perjuangan Islam". Sanggup tumpah darah untuk Islam. Jangan penakut ! Kena habis duit untuk perjuangan Islam, RM 80 seorang, murah ! Mesti ada murabbi / naqib [ datuk dan nenek ]. Tak malu dan takut demi kebenaran ajaran Nabi s.a.w. Hasilnya akan ada jika panjang umur dan diberi rezeki. Seru orang lain...katakan, "tak sakit...sakit sekejap saja" Terima kasih kepada semua yang terlibat "menjantankan" saya.

Terpulang kepada ibu bapa...nak biar sehingga umur berapa ?. "Ssunat" awal-awal lebih mudah untuk salurkan kebaikan dan kefahaman. "Terima kasih atuk dan opah, abah dan mama !"

Semalam saya mendapatkan rawatan di sebuah klinik di Taman Saidina Ali di Kok Lanas [ saya akan cacatkan kemudian nama klinik tersebut ]. Kebetulan melihat "satu pasukan" terdiri dari seorang datuk dan nenek serta tiga orang cucunya.

Suatu kebangaan melihat seorang datuk dan nenek yang berusia 70 an masih gagah membawa cucu-cucunya ke klinik untuk "korbankan" cucu-cucunya.

Apa maknanya ini ?. Ini adalah suatu penghayatan agama. Katanya, "bersunat kecil-kecil lagi senang untuk bawa kesurau, cuci". Ini adalah suatu penghayatan kepada agama.

Tengok yang bersunat itu diantaranya yang berumur 7 tahun....."sakiiiit" laungnya sambil menangis bila saya nak tolongnya untuk diangkat keatas kereta.

Saya bercadang pada tahun depan untuk "korbankan" Ahmad Fathi Rabbani. Dia tak tahu apa pun lagi bila sebut "ssunat" [ kena tasydid sikit di 's' dalam bahasa Kelantan ]. Jagalah ... tahun depan.

Kalau nak dikaitkan dengan agama, bersunat anak-anak lebih awal lebih baik. Dulu, dizaman saya bersunat dengan tok mudim. Berkumpul ramai-ramai, tok mudim datang di pagi hari.

Mereka yang akan "dikorbankan" berdebar-debar tunggu tok mudim. Saya dapat merasakan perbezaan kanak-kanak dulu dan sekarang. Budak-budak sekarang agak berani.

Disetengah tengah tempat berkhatan beramai-ramai dengan anjuran pihak-pihak tertentu. Pasukan bomba di pinjam untuk siramkan air kepada kanak-kanak tersebut.

Binalah diri kita untuk kini dan masa depan Islam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan