Jumaat, 13 November 2009

[6] Penyakit hati dan tenang hati

Selepas solat isyak di Masjid al-Mahmudi, Masjid Jamek Kampung Kolam bersama saudara Hashim, Setiausaha Masjid Uthmani ke Kubang Kerian. Rancangan asalnya nak ke Stadium Sultan Muhammad ke IV untuk mengikuti perlawanan akhir Piala Agung, Kelantan lawan Johor. Tiba-tiba hati berubah kerana nampak titisan hujan di Kubang Kerian. Lalu singgah di D'Klasik Kopitiam berhampiran HUSM. Bila sebut masuk Kopitiam, nampak macam ada gaya mewah sikit. Maklumkah tempat tu mahal.



Persoalan gaya mewah tak timbul. Awal tadi nak singgah di restoran premis biasa di Kubang Kerian. Bila perlahankan kenderaan berhampiran premis itu, ternampak pelayan restoran itu yang bergaya mewah, tak pakai kain tudung, Seni bahasa Kelate kata "lepas kepala" Saya amat anti manusia yang tidak berkain tudung, aurat tu... Saya dah ada isteri, tak perlu kepada suasana macam tu. "Tak boleh disini Shim, kalau masuk fitnah naik atas kita". Itu saja.



Kuliah maghrib mingguan di Masjid Mahmudi tadi tentang ayat 15 dan 16 Surah
al-Baqarah. Tentang orang munafik yang berpenyakit hati. Perbincangan panjang lebar tentang "penyakit hati". Persoalan dilontarkan, bagaimana jika orang beriman juga mempunyai "penyakit hati" seperti orang Yahudi dan orang munafik iaiatu "dengki" ?. Jawabnya, sama kerana penyakit sama iaitu "resah gelisah" macam cacing kepanasan. Hati mereka tidak tenang.

Alhamdulillah, dapat menyampaikan kuliah dengan baik walaupun pendengarnya tak seberapa ramai. Sejak malam tadi hati tidak tenang berikutan timbul isu "taja". Tuan Guru Nik Aziz kata bahawa beliau ke Mekah tak pernah guna duit sendiri, selalu ditaja oleh orang yang nak berkebajikan. Perkara ini sensitif. Nasib baik Tuan Guru membatalkan niatnya. Saya buka berita Astro Awani jam 6 petang melapurkan. Saya ucap "Alhamdulillah"

Tenang hati kerana, seperti yang saya sebut dalam FB saya dalam ruangan FB saudara Razely Abdullah bahawa, Tuan Guru tak payah pergi kerana beliau telah banyak kali ke Mekah. Lagi pun Tuan Guru pernah kata, lebih baik wang tersebut disalurkan kepada anak yatim, orang miskin, bina sekolah dan masjid. Dikaitkan dengan isu "taja"...ingat ! orang boleh guna isu ini untuk memerangkap Tuan Guru....berlaku "tsunami" di Kelantan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan